Berlin

Dejlige Berlin! Dig kan jeg intet dårligt skrive om. Jeg elsker den by og der er ingen tvivl om, at skulle vi bosætte et andet sted i Europa, var valget faldet her. Hvem ved, måske en skønne dag, vælger vi, at trække rødderne op i Århus og sætte kursen mod Berlin. For mig det den perfekte lokation at bosætte, som muliggørre stadig, at bo tæt på familie og venner. For nogen vil det måske stadig være for langt hjemmefra, men efter, at have boet i Melbourne som vitterligt er på den anden side af jorden, kan jeg ikke længere redegøre for, at bopæl i europæiske lande, er langt væk hjemmefra. That’s a fact!
Når alt dette så er sagt – er Berlin jo også meget andet end en drømme bopæl – byen er også en perfekt destinaton for layovers, miniferie eller byen man lige svinger forbi på sin vej igennem Tyskland.
Byen er fantastisk og sidste år fik jeg muligheden for, at vise byen frem til min kæreste Adam – som nu kan runde hele 4 besøgte lande i/omkring Europa.
Byen har så mange skønne værdier, historie, områder og selvfølgelig lækre spisesteder. Jeg er vild med subkulturen i byen, dens underground mentalitet – hvilket minder mig utrolig meget om Melbourne og ikke mindst byens vibes som gør dig glad i låget. I min Berliner guide har jeg samlet nogle forslag på hvor man kan spise, ting som er must sees og deruodver har jeg vedlagt et lille skriv samt link, til det Airbnb vi boede i. Min guide vil løbende bliver opdateret i kombination af flere besøg i Berlin. Rigtig fornøjelse!

Mad Anbefalinger

Berlin har enormt mange lækre spisesteder og skulle vi nå alle dem jeg gerne vil besøge, ville vi med sikkerhed skulle være der i flere uger. Det gode ved storbyer og fordelen ved, at bo i Europa er, at man bor tæt på andre lande og højst sansyndligt vender tilbage over flere gange til sine storbys favoritter – sådan har jeg det specielt med Berlin. Byen har alt fra lokalt til fusion food og mulighederne er mange. Byen er meget multikuturel, hvilket også afspejler sig i de kuluninariske muligheder. En af de ting jeg godt kan lide ved storbys ferier er, at man kan gå by og stræder tynde og på den måde falde over lokale spisersteder som man ikke i forevejen har skrevet på listen eller har kenskab til.

Curry 36

Mehringdamm 36
10961 Berlin
Germany

If you are looking for German food classics, it is almost a matter of course to swing past one of the many small currywurst bikses. There are plenty of them in Berlin, some better than others, but there is no doubt when you find the right one. It is believed that this dish originated in Berlin and later spread to several parts of Germany – but who knows? In any case, it is a right that needs to be tested. If you are vegetarian or vegan, you can still get on the bandwagon as this place I recommend offers a vegan version. It was Adam’s first visit to Berlin last summer 2020 and therefore it was obvious for me to introduce him to the currywurst.
The place we found and which I would recommend you to stop by is Curry 36. The place is a small bik which is on the other side of the road to the Zoologischer Garten (the one we visited), but they have several shops around Berlin . The fries are crispy, the currywurst is tasty and crispy and of course sliced ​​(classic German) and topped with curry and ketchup. It’s without a doubt one of the best places you can find a complete currywurst with everything, if you ask me.

Spentzas

Motzstraße 76
10779 Berlin
Germany

Det var helt tilfældigt, at vi faldt over dette spisested og faktisk var det heller ikke et sted jeg havde skrevet på min liste over spisesteder jeg gerne ville besøge. Det gode ved, at udskifte den offtenlige transport med gåture er, at man indimellem finder gemte perler afsides fra de store stræder. Spentzas var en af dem. Det var vores første restaurant besøg efter ankomst til Berlin. Ofte når jeg besøger spisesteder kigger jeg ikke kun på anmeldelser og præsentation, men også fyisisk hvor mange spisene der befinder sig i prime time. Er der mange er det ofte et godt tegn på, at spisestedet er eftertragtet og dette var blandt andet en af grundene til vi valgte, at prøve hos Spentzas. Aftenen vi kom forbi stedet var vi heldige, at blive seatet udenfor, i deres lille udeareal. Restauranten er græsk og er lokaliseret lidt afsides de travle stræder og dette var faktisk en af de ting vi satte pris på ved dette sted, at det ellers stille kvarter gav plads til at nyde maden, hinanden og atmosfæren omkring en, uden diverse afbrydelser fra trafik osv. Vi fik serveret lidt forskelligt blandt andet deres tzatsiki m. brød, græsk salat og gyros – vil anbefale det hele også selvfølgelig en dejlig kold græsk Mythos øl. Maden hos Spentzas er forresten super billig. Det eneste minus ved denne restaurant er, at personalet ikke er de bedste til engelsk – så finpuds dit tysk og kom afsted!

Benedict

Uhlandstraße 49
10719 Berlin
Germany

Benedict er en café som tilbyder både morgenmad, brunch og frokost. Stedet er ret populært og vil klart anbefale at booke bord på forhånd, da der ellers er lang ventetid på “walk-in” gæster. Benedict tilbyder et stort udvalg af lækre morgen/middags retter – deruodver friskpresset juice og smoothies. Adam er en meget simpel mand, så han bestilte som altid æg og bacon. Jeg derimod er altid klar på, at prøve noget nyt, da jeg er enormt nysgerrig på mad og nye spisesteder. Jeg fik quesadillas med ostefyld serveret med labneh som dyppelse. Deruover fik jeg stegte suash med friteret grønkål, serveret ovenpå græsk yoghurt og frisk mynte. Det hele var super godt, dejlig mættende og skøn betjening.

Baba Pirzola

Bayreuther Str. 35
10789 Berlin
Germany

Baba Pirzola – restauranen vi valgte at besøge hele to aftener ud af tre overnatninger. Er du vild med tyrkisk mad, god stemning og suveræn betjening, så er dette sted et must! Der er ikke nogen tvivl om, at dette sted var vores absolut farvorit. Maden smager fantastisk og prismæssigt kan alle være med. Derudover er mange af deres retter delevenlige. I det jeg sidder og skriver dette blog indlæg drømmer jeg mig tilbage til de fantastiske dufte og ikke mindst restaurantens vibes og atmosfære. Køkkenet er åbent og man kan under sit besøg følge hele madlavningsprocessen – hvilket jeg personligt synes er super indbydenede, spændende og meget underholdene og samtidig et godt tegn på god hygiegne. Over de to gange vi besøgte stedet delte vi det meste af maden og prøvede noget nyt hver gang. De har dele platters og platters pr. person med lidt af hvert, til vedkommende ligesom jeg, der aldrig kan vælge. Desværre er deres menukort kun på tysk og kunne derfor ikke vedhæfte det til denne rejseblog – vi spurgte tjenerne til råds, da vi skulle bestille. Deres vin er også fantisk og de er god til, at matche vin med mad, hvilket er et stort plus. GO THERE  – det er fantastisk!

Must Sees
Attraktioner & Aktivteter

• Muren – East Side Gallery

Berliner muren er et varetegn for byen, men er også et barsk minde om at Berlin engang var opdelt i øst og vest i flere årtier. Tager man til Berlin er East Side Gallery et besøg værd. Her har man mulighed for, at se det længsse stykke af muren som stadig står intakt. Muren er pyntet med en masse grafitti art som blandt andet vidner og beskriver murens tid i billeder, følelser og synspunkter. Det er en super smuk gåtur og MUST SEE!

• Holocaust Memorial

Holocaust mindemærket er en kæmpe plads placeret tæt på Alexander Platz. Faktisk ligner hele stykket en stor labyrint, men hele tanken bag, har været at kreere denne plads til minde om de jøder i Europa som blev myrdet af det nazistiske regime, under 2. Verdenskrig. Det er en smuk plads, som fortjener respekt og fokus og helt klart et besøg værd. Jeg har besøgt stedet en del gange nu og det er et monoment jeg fortsat vil besøge. Husk det er forbudt, at sidde og stå på de store klodser, selvom mange desværre gør det.

• Garage (Opshop)

Er du vild med vintage secondhand ligeosm vi, vil jeg anbefalde at ligge vejen forbi en af Garage’ mange opshops som befinder sig i Berlin. De er kæmpe og man skal i hvert fald sætte nogle timer af for, at nå igennem hele butikken. Tøj, sko og accessories er super billigt!

• Olympiastadion Berlin

Har du tiden til det, vil jeg anbefale at ligge vejen forbi Olympiastadion som ligger placeret en lille smule udenfor bymidten. Heldigvis er det super nemt, at tage U-bahn hele vejen derud. Olympiastadion blev opført med henblik på, at benytte det til de Olympiske lege i sommeren 1936. Det er uden tvivl et af de smukkeste stadions jeg nogensinde har set. Det koster penge at komme ind og se stadion, men

• Berlin Pool (Skatepark)

Min kæreste Adam er vild med, at skate og derfor er det også et must at besøge skateparks, når vi rejser eller er på roadtrips. I Berlin fik vi besøgt – Berlin Pool. Desværre begyndte det, at regne næsten lige efter ankomst og det er umuligt at skate, hvis parken er våd, men det vi fik glæde af, var super fedt og vi skal helt sikkert tilbage dertil. Turen derhen er også smuk. Grønt park areal med masser af skov og en dejlig duft af natur.

• Alexander Platz

Alexander Platz er en af de største attraktioner i Berlin og et af byens kendetegn. Pladsen er bindepunkt for trafik, men for mig er det også en af de smukkeste attraktioner i byens midte og helt klart et visit værd. Monomentet for Alexander Platz skiller trafik fra turismen, idet den ene side er en stor åben plads, hvor folk blandt andet har fuldt ret til at gå rundt og nyde den smukke kreation.

• Gedächtniskirche (Den gamle kirke)

Kirke der tilbage i 1943 blev bombet i forbindelse med 2. Verdenskrig. Selvom om det meste af kirken blev ødelagt, valgte man alligevel at beholde den stadig stående ruin som et minde om. den meningsløse krig. Jeg besøger stedet hver gang og er man med tog til Berlin kommer du helt sikkert til at se den. Det et smukt mindemærke og klart et besøg værd. Det er muligt at komme ind og se det der står tilbage af kirken.

• Checkpoint Charlie

Checkpoint Charlie var krydspunktet for øst og vest Berlin, da muren stadig stod. I dag er det et mindemærke i Berlin som man har valgt at bibeholde og som man krydser på sin vej til Alexander Platz. Selvom at der ikke er “meget” at se, synes jeg der er noget specielt over at krydse stedet på sin vej. Samtidig vidner det en om, hvor opdelt byen i sin tid har været og hvor godt det er, at denne tid er ovre. Alle fortjener frihed.

• Berlin Radiotårn

Radiotårnet i Berlin blev opført i 1960’erne og er sidenhen blevet et monoment og historiestykke som kan besøges af alle. Tårnet er nok det man vil kalde et af byens største varetegn og står smukt placeret i byens midte. Jeg har aldrig selv, været oppe i tv tårnet, da det for mig, er nok, at se den smukke bygning udefra. Hvis du er ivrig efter, at komme op i tårnet, ved jeg, at det kan betale sig, at booke et bord hjemmefra, da efterspørgslen er stor. Kommer du uden billet og på en travl dag, går du højest sandsynlig forgæves, hvis du ønsker en tur op i tårnet. Pladsen omkring tårnet er omgivet af små spisesteder og derfor oplagt at spise take-away ude foran bygningen (hvad jeg foretrækker og vil anbefale.

• Cykeltaxi Tour

Hvis du vil opleve Berlin på en anden måde og blive klog på historie, kan jeg anbefale at hoppe med en af byens cykel taxis. Udover at man kan prutte om prisen er chaufførrerne faktisk utroligt velinformeret og intereseret i, at fortælle om Berlins historie og bygninger. Vores cykel guide som vi havde var super god og tog os til steder som ikke engang jeg havde hørt om før. Taxierne holder til ved både radiotårnet og Alexander Platz. Jeg mener vi betalte omkring 30 euros for en time.

• Kreuzberg

Denne del af byen er det jeg forbinder med ungdom, trend, tendenser, secondhand, art og hygge. Dette område vrimler med små butikker og cafėer og er efter min mening det hyggeliste område i Berlin. Derudover har bydelen en helt del secondhand shops, hvilket vi ELSKER. Man kan finde lidt af hvert i Kreuzberg og er man ikke til de vilde gåture er det nemt med enten bus eller S-bahn tilbage til byens midte.

Ophold

Airbnb

Martin Luther Strase 11
10777 Berlin
Tlf: +49 – 177 80 72 666
Mail: bed_in_cph@yahoo.dk
Airbnb: LINK

Da vi var i Berlin i sommers 2020 havde vi fornøjelsen af at bo i på et airbnb som ejes af selveste trommeslageren fra det danske band TV-2. Stedet er en gammel herskabslejlighed med den smukkeste indgang og gamle trapper som på en måde bringer en tilbage i tiden. Det er muligt, at leje sig ind på enten et lille eller stort værelse. Stedet bliver administreret af John som bor fast i lejligheden og som du også vil møde i løbet af opholdet. John er super rar og en meget ligetil person som ønsker gæsterne det bedste ophold. Derudover er han super sød til at anbefale gode steder man skal spise, besøge og se i Berlin. Vi spiste blandt andet brunch med John, inden vi skulle tilbage til Danmark. Vi boede i det store værelse i lejligheden med en form for lille udestue som som skabte ekstra plads, udsigt og hygge. Lejligheden ligger rimelig centralt og lige ved siden af U-bahn som kører i alle retninger. Vil du hellere ligesom vi, gå til mange af stederne, ligger lejligheden kun 10 minutters gang til Gedächtniskirche som ligger centralt og tæt på Zoologischer garten station som blandt andet er der vi stod af med tog, da vi ankom til Berlin fra Hamburg.
Vi var super glade for at bo hos John og vil helt sikkert anbefale stedet til andre. Næste gang vi skal til Berlin skal vi bo her igen!

Næste Gang!

Det er ikke sidste gang, at vi besøger Berlin, da det er er sådan en fantastik hovedstad som byder på både smil og glade dage, hver evig eneste gang. Når turen går tilbage, har jeg allerede nu tanker om hvilke nye spisesteder, attraktioner og aktiviter vi skal se/besøge. Alle er nævnte nedenfor. Dog vil jeg sige at Berlin er speciel med al dens historie og personligt vender jeg altid tilbage til allerede besøgte attraktioner og mindepladser, da interessen er lige stor hver gang i Tysklands og Berlins fortidshistorie. Det samme gælder selvfølgelig spisesteder som vi nok alle kan relatere til – hvis noget er godt, kommer man igen . Guiden vil blive opdateret løbene ved nye besøg.

Mad

• Rundfart
  • Badeschiff an der Arena
  • Watergate (natklub)
  • Prince Charles (Underground hip hop club)